særsyn iaften i næstved/vordinborg (Generelt)
Dine ønsker om uheld med materiel, som du ikke bryder dig om, er ikke værd at kommentere, for det er hinsides al fornuft! Hvis du er ansat ved banen, ville jeg nok dæmpe mig noget ned, men jeg kender dig jo ikke og ved således ikke hvad du bestiller.
Du kan være helt rolig, jeg er ikke ansat ved banen. Mine interesser mht tog går på teknikken, og gamle tog. Når det gælder jernbanen som en moderne transportform er jeg nok mere skeptisk end de fleste heromkring. Jernbanen har desværre igen og igen bevist at investeringer løber ud i sandet.
Designforfængelighed og "vi ved bedre end kunderne hvad de ønsker" har medført at jernbanesektoren i Danmark almindelighed,og DSB i særdeleshed er kommet i en situation hvor det de vil have ikke kan fås.
Der er sket fremskridt inden for miljøteknologi, ja og selv fly konstrueres til at larme så lidt som muligt. Concordeflyet var et prestigefly, men miljømæssigt noget af et problem. Selv om confcordeflyet var kult, findes der bedre alternativer i dag.
Meninden for jernbanensektoren her i landet kan man jo ikke følge med udvklingen. Man satser på dieselteknologi der ikke findes, og ikke kan bringes til at fungere.
Ergo lapper man videre på videre på det man nu har, og som teknologisk og miljømæssigt er dybt forældet. Efter min mening burde ME'erne have fulgt med Bn vognene til huggeren.
Ingen tør at sige det højt. Men man kan ikke lappe på det gamle ragelse i al evighed. Og det er som om at ingen tør at tænke tanken til ende hvad man så gør. Elektrificerer man, har vi ikke noget at bruge IC4 til, regionaltiogsopgaverne skulle IC2 jo klare... Og så indrømmer man at IC4 er en fejlinvestering. IC4 er en fejlinvestering, men ingen har indrømmet det, for de skal bare justeres lidt, så skal i se, så får vi alle tiders tog!
Leveringerne af IC4 og nu også IC2 fortsætter, men det ser ikke ud til at der står flere af slagsen til rådighed for driften. Hvor mange IC4 der virkelig (ikke formelt) står til rådgihed for driften er en større hemmelighed end Irans atomprogram.
Altså får det hele lov til at gå sin skæve gang, mens vi venter på IC4. Transportministre kommer, Transportinistre går. Sådan kan det blive ved.
Der er bare det ved det at selv om DSB reelt har monopol på hovedparten af (person)jernbanetrafiken i Danmark, har de ikke monopol på persontransport. De der kan, vælger Taunus'en og det gavner ikke den offentlige trafik.
Den offentlige trafik kan sagtens leve uden DSB, jeg tror endda den ville blomstre op hvis man af/bortskaffede DSB. Til gengæld kan DSB ikke leve uden offentlig transport.
Hvis den offentlige trafik skal have en chance, skal der ske et eller andet så man ikke bare kan fortsætte med at vente på IC4. Transportministre på gennemrejse træder vande, og venter på IC4.
Hvis der skal gå en stak ME'ere til før man finder ud af at der skal noget andet til at trække de der DD vogne, så mener jeg alligevel at det vil gavne den offentlige trafik på længere sigt. På kort sigt vil man selvfølgelig bare pakke de rejsende endu tættere, og sende flere ud at køre Ford Taunus. Men presset vil - forhåbentligt - blive så stort at man prøver at tænke fremad. Ellers vinder Ford Taunus, og så kan man lige så godt lade helt være med at investere mere i jernbaner. Droppe ERTMS, og al ny materieanskaffelse. Lade sporet passe sig selv, og opstille LA tavler i takt med at vedligeholdstilstanden forværres. Og lade ME, MR, og IC3, samt de få IC4 der kan afløse lidt af og til klare trafikken indtil man kan lukke helt ned. DD vognene kan sikket bruges i udlandet. Er det det vi vil?