Fremtidig elektrificering (Trafikpolitik)
Jeg er enig, trafikminister posten aldrig taget alvorlig af partierne, men
vi skal passe på at ikke bare give los med bevillinger til det ene og det
andet. Kan måske også ramme forslag om elektrificering og materiel.
En del investeringer i jernbaner er løbet ud i sandet. DSB's seneste materielanskafelser har ikke været nogen succes, og kan med god grund begrunde tvivl i om fremtidige investeringer i jernbaner overhovedet er det hele værd.
Daværende trafikminister Flemming Hansen sagde allerede at fremover ville DSB kun få lov at købe hyldevarer, og han antydede nærmest at IC2 var droppet. Nu begynder leverancen af IC2 så alligevel. Der er ikke konsekvens bag kravene til DSB.
Derfor så jeg gerne mere udlicitering, for at komme væk fra DSB - Dem Staten Beskytter. Havde det været et privat firma der skulle køre læb der skulle have været kørt med IC4, ville der være sket noget for længst. Enten var de blevet fyret, eller også var skandalen slet ikke opstået - eller i det mindste blevet stoppet forlængst.
IC4 sagen har jo fået lov til at fortsætte fordi ingen transportminister interesserede sig for det så længe pressen ikke rodede i det. Og fordi man har engleblid tålmodighed med DSB.