Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Himmelekspressen. (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/9 2011, 09:43 (4814 dage siden) @ Per Hauberg

I Jon Iversens film "Avismanden" fra 1952 med Ib Schønberg i hovedrollen, er der en lille flok subsistensløse, der holder til i en gammel 1. klasse vogn. der er en smule mere eller mindre kunstig rangerstøj i baggrunden, men man ser ikke køretøjer i bevægelse, ligesom personvognen ikke er identificérbar.
Vagabonderne går langs spor og et højt murværk, jeg heller ikke kender, og passerer undervejs en tender (måske et helt lok) med et 600-nummer.
For de tilpas nysgerrige findes filmen på dvd - givetvis på tilbud. Virkelige kendere vil måske kunne genkende omgivelserne i nattemørket.
Det mest underholdende er de mange tidstypiske scenerier fra Vesterbro (incl. sporvogne). Historien er typisk een af den påtaget "seriøse" skuffe, Palladium lavede med jævne mellemrum for at tilfredsstille bevillingsmyndigerne, der havde svært ondt af den folkelighed, foretagendet ellers producerede.

vh

Per

-------------

At Ib Schönberg er med i ovennævnte film fra 1952 -indvielsesåret for Himmelekspressen- hænger måske/sikkert sammen med, at han også, en overgang, var medlem af bestyrelsen bag Himmelekspressen. Det kunne vel næsten ligne en tanke, at forarbejderne til / optagelserne af filmen "Avismanden", har ført til oprettelsen af institutionen.

Filmen må jeg se efter, næste gang jeg kommer til Byen (København forstås - den slags finder man ikke i Ballerup).

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Hele emnet:

RSS Feed af emne

ContecRail
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak