Himmelekspressen. (Generelt)
Egentlig en skæg historie. Jeg opfattede dit indlæg i overført betydning, og med Himmelekspressen mente jeg så at vi kunne sidde oppe i himlen og styre jernbanedriften.
Jeg havde da helt glemt den jordiske himmelekspres på Gb!, og nu får vi nogle fine fotos ud af det, og ikke religiøse symboler.(evp-markering)
Det er da morsomt, og god weekend til alle (og jeg havde nær sagt amen, for nu at blive i det religiøse)
Hilsen Ole
"...fine fotos". Åhhh ja, --nu må vi se. Jeg har desværre ikke nogle -så havde de være på nu, --og der har ikke været "telefonstorm". Vi må se. Niels Munch oplyser, at DJKs artikeldatabase nævner en artikel om "Himmelekspressen" i 1952 -åbningsåret.
Desværre går mine egne blade kun tilbage til 1957, -så der mangler lige 5 år ! ! !
Om Himmelekspressen lige dette (med henblik på hj.siden):
"Efter 2. verdenskrig havde DSB store problemer med hjemløse, der færdedes på skinnerne på Københavns Godsbanegård om natten i håb om at finde en åbentstående godsvogn, der kunne give dem ly for natten. Residerende kapellan ved den Apostolske kirke, N.K. Stampe og vognmand Svend Aage Johannessen, indgik sammen en aftale med DSB om, at DSB stillede et antal gamle jernbanevogne til rådighed for byens hjemløse. Vognene blev henstillet på DSB´s terræn ved Vasbygade og indviedes i 1952 under navnet "HIMMELEKSPRESSEN".
Himmelekspressen er et herberg for hjemløse mænd, og tilbyder et gratis ophold over natten med morgen- og aftensmad for beboerne. Herberget drives udelukkende for private midler og ved hjælp af frivillig, ulønnet arbejdskraft. Et antal af Apostelkirkens kirkegængere stillede i årenes løb troligt op og smurte mad til mændene på Himmelekspressen.
I 1972 fik institutionen af DSB overdraget en bygning ved Vasbygade, som - med 50 pladser- huser de hjemløse den dag i dag."
Som nævnt: Billeder modtages meget gerne.
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk