Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweiz? (Generelt)
Ja, og i dit forsøg på at spille karl smart, bragte du et fremragende eksempel på moderne brug af roebaner ind i diskussionen. Tak, jeg kunne ikke have demonstreret min pointe bedre selv.
Men uanset dine tanker og ideer kan vi ikke bruge dem til meget i Danmark.
Vi må nok erkende at vores bankverden ikke er på højde med Alpelandets til at tiltrække og gemme penge fra lyssky personer, firmaer m.v så vi får aldrig råd til at pastre landet til med jernbaneskinner.
Aha. Så manden der ikke engang vidste at man stadig fragter sukkerroer med tog i Schweiz (og Tyskland i øvrigt) er pludselig ekspert i Schweizisk nationaløkonomi?Også her tager du fejl. Den offentlige sektor i Danmark har faktisk flere penge mellem fingrene (i kraft af de højere skatter) end den Schweiziske. Så det er ikke fordi man ikke har råd. Det er alene fordi man ikke har valgt at prioritere jernbanen. I stedet har man f.eks bygget to motorveje nord for Aalborg der mildest talt ikke er trafikalt overbelastede.
Så jo, det kunne blive anderledes. Hvis man prioriterede anderledes.
Måske du først skulle læse lidt om hvad roebaner rent faktisk står for.
EVP har en fin gennemgang
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/mrna.html
dernæst er der lagt flere artikler ud på jernbanen.dk om danske sukkerfabrikker og heri omtale af hvordan disse havde smalsporsbaner ind til de respektive fabrikker.
Dernæst kunne du passende fortælle os hvordan du tror roerne idag kommer fra marken og til de 2 tilbageværende sukkerfabrikker i Danmark.
Endelig ville det være oplagt at du så beskrev i detaljer hvordan dine "moderne" roebaner skulle se ud og hvor de betød en klimamæssig og trængselmæssig forskel for Danmark i forhold til hvordan det sker nu.
Indtil da er det vist kun lidt jodlen vi har fået fra Alpelandet.
--
Søgaard Trinbræt
[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]