Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweiz? (Generelt)
Og antal af sukkerfabrikker er faldet pænt. Så den ide er vist dødfødt.
Netop fordi antallet af sukkerfabrikker er faldet, har den enkelte landmand længere at køre med hvert læs. En roebonde fra Blæsenborg kører helt til Nykøbing med sit læs – 25 km. hver vej i traktorfart. Det ville alt andet lige have visse fordele om han bare kunne køre til Maribo Station og aflevere sine roer dér.
Aflevering af roer er ikke så voldsomt kompliceret i dag; umiddelbart efter vogntogets ankomst og registrering med dyrkernummer vejes der ind, vogntoget tømmes, der vejes ud, og evt. udtages en roe til måling af sukkerprocent. Og prøv et hurtigt kig f.eks. Google Maps luftfoto af fabrikkerne i Nakskov og Nykøbing F. hvor de modtager deres læs.
Ja, boede tidligere i Maribo, så jeg har oplevet roekampagnerne ret tæt på. Intet så frustrerende at skulle til Nykøbing på en travl roedag. Selv uden for sæsonen er Nykøbingvej træls, når den er fuld af traktorer bliver det kun værre.
Derfor kunne man af og til godt ønske sig en moderne udgave af roetoget tilbage – en 2-3 opsamlingssteder strategisk placeret ifht. de eksisterende baner. Men ja, økonomien er ikke til det, som tingene er nu.