Mere fragt på bane i DK (og EU) ved at kigge på Schweitz? (Generelt)
I det bjergrige Schweiz er man optaget af at opretholde en fornuftig balance i det transportarbejde, som udføres af bane- hhv. vejtrafikken, og dermed i den forurening, der herfra udledes.
Forurening fra fossile brændstoffer indebærer f.eks. risiko for svækkelse af skovenes beskyttende funktioner (mod bl.a. jordskred og laviner), hvilket primært vil påvirke befolkninger og kommunikationer i bjergområder. En reduktion af sådanne risikofaktorer er et af de definerede hovedmål i den schweiziske miljøpolitik.
I Danmark har vi ingen bjerge og kan derfor se stort på laviner og jordskred og savner derfor den del af motivationen for påvirkning af balancen mellem vej- og banetransport.
M.v.h.
Niels
Jeg er meget enig og man skal også have for øje at afstandene i Danmark i de fleste tilfælde er ret korte fra produktionsted til enten en havn, forbearbejdingssted eller til en kombicentral.
Så at opbygge et skinnenet med tilslutning på fri bane og nok ret beskedne fragtmængder er sikkert både dyrere og med flere ulemper for togtrafikken samt klimaet end at få mere grønne vejtransporter.
Derimod bør man gøre mere for de godsmængder som kommer fra udlandet hertil, blot er i transit eller skal sendes til udlandet.
Her ligger givet en såvel miljømæssig som trængselmæssig gevinst.
--
Søgaard Trinbræt
[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]