Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fredericia Rangerbanegård-Fredericia

af Georg Schmidt, 6/6 2011, 11:50 (4920 dage siden) @ Svend

Det væsentlige var papirarbejdet med et godstog, man kalder det også en listevagt. Sørge for godstogenes opbygning ved hjælp af vognnoterernes lister, sørge for at de rigtige freagtbreve kommer med de rigtige tog samt sikkerhedmæssige meddelelser og bremsesedler. Arbejdet foregik i tæt samarbejde med rangerformanden. Ligeledes foretage indberetninger ved afsporinger og lignende, forspandsbestilling ved store tog samt hvad der ellers kunne opstå af trafikale opgaver sådan et sted.

Vognmeldinger til de stationer som togene skulle afkoble vognne i skulle gives pr. telefon. Et elektronisk system som blev indført sidst i firserne lettede arbejdet noget, både med hensyn til notering af vognene samt opbygning af togene og vognmeldingerne. En ragerbanegård var et meget fintfølende system som kørte som et urværk, vi arbejde mest eftermiddag og nat, der kørte kun ganske få godstog i dagtimerne. Vi udnyttede virkelig banen om natten dengang, nu kører det hele ude på E 45.:-(
Vh
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak