Fredericia Rangerbanegård-Fredericia
Det væsentlige var papirarbejdet med et godstog, man kalder det også en listevagt. Sørge for godstogenes opbygning ved hjælp af vognnoterernes lister, sørge for at de rigtige freagtbreve kommer med de rigtige tog samt sikkerhedmæssige meddelelser og bremsesedler. Arbejdet foregik i tæt samarbejde med rangerformanden. Ligeledes foretage indberetninger ved afsporinger og lignende, forspandsbestilling ved store tog samt hvad der ellers kunne opstå af trafikale opgaver sådan et sted.
Vognmeldinger til de stationer som togene skulle afkoble vognne i skulle gives pr. telefon. Et elektronisk system som blev indført sidst i firserne lettede arbejdet noget, både med hensyn til notering af vognene samt opbygning af togene og vognmeldingerne. En ragerbanegård var et meget fintfølende system som kørte som et urværk, vi arbejde mest eftermiddag og nat, der kørte kun ganske få godstog i dagtimerne. Vi udnyttede virkelig banen om natten dengang, nu kører det hele ude på E 45.
Vh
Georg