Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fredericia Rangerbanegård-Fredericia

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/6 2011, 18:24 (4921 dage siden) @ Ove Nygaard

Hej Lasse

Hermed lidt billeder fra dengang man stadig kunne tage toget til og fra Pjedsted - omend stationen til sidst så lidt "pjevset" ud.

Og så skal vi se, om vi kan lokke nogle af "de gamle" ud af busken: Jeg har hørt noget om, at det krævede en vis "holde tungen lige i munden", når stationsbestyreren skulle melde tog mod syd, for nogle af togene skulle til Fredericia Rangerbanegård og nogle skulle til Fredericia. Mon ikke der blandt Forums skribenter skulle gemme sig en eller flere, der har været afløser på Pjedsted station?
> Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Kære Thomas (Knægt II)

Så fik du lokket "en af de (meget) gamle" på banen. Jeg har dog - mærkeligt nok - aldrig afløst på Pjedsted station, men som "gulvmåtte" - og ved fravær af mere rutinerede kræfter nogle gange som leder - i Post 2 i Fredericia 1963-1969 har jeg modtaget de nævnte meldinger fra nabostationen Pjedsted. Jeg vil da ikke afvise, at jeg enkelte gange har måttet spørge en ekstra gang til, om det nu var "det rigtige tognummer", som den gæve Pjedsted stationsbestyrer meldte passage for, idet godstog som hovedregel skulle tages ind på ankomstristen (afvigende til venstre ved post 5), og persontog skulle til personbanegården ("lige ud" ved post 5). Der er da sikkert anekdoter om, at et personførende tog er taget ind i ankomstristen, hvilket der sådan set ikke var noget "farligt" i, udover et "farligt bøvl" med at rangere toget fra ankomstristen gennem rangerbanegården til personbanegården. Og så problemet med næste formiddag at skulle forklare den årvågne stationsforstander, som gennemgik togforsinkelserne minutiøst, årsagen til visse togforsinkelser. "Søforklaringer" gjalt ikke, for de blev straks gennemskuet, så man kunne lige så godt "gå til biddet". :-D

Ja, det var minder fra en svunden tid.

Mange hilsener

Ove
GH

Kære Ove, GH

Under indskanning af en stak dias fandt jeg dette billede af indkørselssignalet til Fredericia Rangerbanegård fra nord, altså fra Pjedsted. Hvis toget blev taget ind "til venstre" kom det til ankomstristen. Hvis toget fortsatte "ligeud" kom det til Fredericia.

Jeg har kigget lidt i en gammel TIB og der er noget jeg ikke forstår: Ifølge TIB havde Fredericia Rangerbanegård et I-signal og et VI-signal i nordenden. Det er dem vi ser på billedet. Og ifølge samme TIB havde (selve) Fredericia et I-signal i "sin" nordende. Men der var ingen U-signal i sydenden af Fredericia Rangerbanegård. Det vil sige, at lokomotivføreren i retningen fra Pjedsted mod Fredericia først møder Fredericia Rangerbanegårds I-signal, der viser gennemkørsel "ligeud" og derefter møder selve Fredericias I-signal. Nu kan en station jo godt undvære et U-signal, hvilket jo var almindeligt "i gamle dage". Men betyder ovenstående, at der ikke kunne stilles indkørsel "ligefrem" til Fredericia Rangerbanegård, men kun gennemkørsel, hvis toget skulle "ligefrem"?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen, K2

[image]

Indkørsel til Fredericia Rangerbanegård fra nord. Til venstre ses VI-signalet. Fotografen befinder sig i ic 331 (Nordpilen) på vej nordpå. 4. april 1980. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak