Ståltoget, Hillerød, CBTC og ERTMS (Generelt)
Jeg synes der været for meget fokus på ERTMS/ETCS. Reelt er "kun" en udskiftning af sikringsanlæg, hvor man så har udnyttet at ETCS niveau 2 holder omkostninger nede - selv med de omkostninger som har været pga. forsinkelserne.
Omkostningerne er bestemt ikke holdt nede ved den valgte løsning. Den valgte tilgang ender formentlig med at blive mindst dobbelt så dyr - formentlig noget mere.
Spørgsmålet, når kontraktperioden udløber, hvad der så sker. Forsætter de nuværende leverandører? Forhåbentligt kan en ny leverandør genbruge installationerne i og ved sporet, så man ikke skal installere nye baliser, sporskiftedrev og akseltællere med tilhørende udstyr. Derudover der også overkørselsanlæg. Der må nogle steder, hvor man har været igennem den overgang på gammel dags signaler...
Der er lande, hvor forskellige leverandørers udstyr spiller sammen (det kunne man også have valgt i Danmark), så det virker ikke som om, at det er et teknisk spørgsmål - formentlig mere et kontraktuelt spørgsmål. Formentlig skal der ske en totaludskiftning igen, når kontrakterne udløber - dét spørgsmål mener jeg er blevet besvaret i TRU regi for et par år siden.
L