Ståltoget, Hillerød og CBTC (Generelt)
Det er overhovedet ikke noget specielt med anlægget i Hillerød. Det er et standard-anlæg, som kan håndtere mange typer af togveje uanset om det er toget bruger CBTC, ICI eller SR....
Man skal huske, at de "underliggende" sikringsanlæg i Signalprogrammet groft sagt, er de samme som DSB type 1990, som man har haft længe - mens det nye er "hvordan de kommunikerer til togene". Der er intet nyt i selve sikringsanlæggene som sådan.
At man så også skifter alle sikringsanlæg (herunder 1990 anlæg, der principielt kan virke under ERTMS), skyldes en strategisk beslutning om øget konkurrence på leveringen af ERTMS, da man ved en gradvis udrulning baseret på "opgraderede" 1990 anlæg, ville favorisere den eksisterende leverandør af sikringsanlæg, da ingen andre sikringsanlæg var godkendte i Danmark.
Det er en meget dyr beslutning, men også forholdsvis sund - omend det virker som om hensigten med at erstatte et monopol, nu istedet er blevet til et monopol for øst, et for vest og et for S-banen.
Der er i al fald ikke længere nogen, der snakker om, at man "bare" kan etablere eksempelvis en ny krydsningsstation med en anden ERTMS-leverandør de næste 30 år...
/Lasse