Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Borgmester undrer sig over ny Lokaltog station (Generelt)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/12 2021, 23:07 (1073 dage siden) @ anders_vejby

https://www.tv2lorry.dk/gribskov/stor-mystik-om-nyaabnet-togstation-der-bor-jo-ingen-me...

Jeg forstår sådan set godt argumentet med at

1) hvad nytter den nye station nu, hvis der allerede fandtes en station (eller et trinbræt), nemlig Laugø
og 2) at det nok først er om et år at de første mennesker flytter ind.

Men for mig at se er det her også et godt eksempel på en manglende forståelse af kollektiv trafik som nogle politikere i Danmark har. Det er nemlig næsten altid klogere at bygge kollektiv transport først og boliger senere.

Hvis man gerne vil have at

1) flere mennesker i et vist område benytter sig af kollektiv transport og at
2) flere mennesker som allerede i forvejen er interessede i eller vante til at bruge offentlig trafik også flytter til dette område,

så skal der i forvejen være gode muligheder med hensyn til kollektiv transport INDEN projektet er afsluttet.

På den måde har man egentlig gjort det ret godt i det her tilfælde, synes jeg, borset fra at Lokaltoget selvfølgelig ikke er lige så attraktivt som en S-tog station, men det er der på nuværende tidspunkt heller ikke i Helsinge.

Det er beskæmmende at vores kommende borgmester ikke har større indblik i mekaniskerne omkring brug af kollektiv trafik.

Man har netop gjort det helt rigtigt her og sikret at der er noget af landets bedste skinnebårne kollektive trafik lige uden for døren så at sige.
Der er intet forgjort i at have trinbrædtet, hvis der ikke er nogen passagerer at tage op eller afsætte, for så stopper toget bare ikke. No harm done. Der skal trykkes "Stop" i toget, hvis man skal af og tændes et signal, hvis man skal på.
Og "Nej tak" til S-tog! Vi har en af landets mest veldrevne lokalbaner med en regularitet helt i top.
[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak