DSB Trafikvision 2030 (Generelt)
Forstår jeg !Vision 2030" rigtigt, når det ser ud som om at ingen tog kommer til at køre igennem Hovedbanen i fremtiden?
Det er da egentlig ikke den værste idé. Har man egentlig overhovedet brug for en eksprestunnel i det scenarie? Så er der jo to spor i hver retning for S-tog gennem røret, hvis der kommer S-tog på Kystbanen.
I Trafikvision 2030 er Kystbanen stadig normal jernbane med regionaltog.
Selv hvis Kystbanen bliver omstillet til S-tog, så vil Hovedbanegården ikke have nok kapacitet til at vende alle fjern- og regionaltog. Man vil derfor fortsat skulle have tog gennem røret til Østerport og/eller Hellerup for at vende.
Eksprestunnellen har også nogle andre formål end blot at øge kapaciteten. Som navnet hentyder så vil tunnellen også give en rejsetidsbesparelse for passagere der rejser igennem midtbyen på 10 minutter i forhold til at køre igennem røret. Det er mange rejser på tværs i hovedstadsområdet der i dag tager for lang tid med kollektiv transport. Desuden vil den også give adgang til direkte kollektiv trafik fra store dele af hovedstadsområdet til Rigshospitalet - noget en evt. ny metro ikke kan.
--
Mvh Anders