Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Trafikvision 2030 (Generelt)

af _NCLI_, 10/12 2021, 01:41 (1079 dage siden) @ anho

Tja, man får jo næppe en Shinkansen-løsning med overhaling af DSB's tog ved mellemliggende stationer... dertil mangler der jo overhalingsspor, og desuden ville folk nok brokke sig over de fem minutters længere rejsetid. Det værende sagt, så er det nok ikke umuligt at presse hurtige tog ind i sådan en plan - hvis bare DSB's tog bliver klemt lidt sammen. Man kan køre et højhastighedstog cirka hvert fjerde minut, som øvre grænse (Tohoku og Tokaido Shinkansen kommer begge op på dette niveau), så hvis man klumper DSB's tog ad Ny Bane Ringsted og Vestfyn sammen i grupper kan man køre hurtigere tog imellem de grupper. Hvis der stadig skal køre dobbeltdækkere ad Ny Bane Ringsted bliver det straks sværere!

Der er jo teknisk set mulighed for overhaling på Køge Nord, hvis det forankørende tog fortsætter via Lille Syd. Det vil nok hjælpe en del.

(Tokaido shinkansen har afgange ned til hvert 3 minut nu btw. De er gale de japanere)

Hvad angår kørsel af rigtige hurtigtog, så er SJ jo ikke bedre end DSB - deres X2000 rammer også loftet ved 200 km/t, og mig bekendt har de ikke nogen tog der er hurtigere end det. Det efterlader kun DB, medmindre at SNCF eller RENFE skulle få blod på tanden i lille Danmark...

SJ har i det mindste planer om tog der kan køre 250 km/t, det er mere end man kan sige om DSB.

En opgraderet version af Talgo-stammerne (denne opgradering kan eftermonteres og er vist ikke dyr) kan tillade dem at køre op til 250 km/t. Så mangler man bare lokomotiver der kan trække dem med den hastighed. Og nogle flere stammer, så de kan bruges i indenrigstrafikken.

Du skal vist også lige ombygge dørene, så vognene kan tryksættes. Tror det bliver dyrt. Fandt man nogensinde ud af, om det overhovedet bliver muligt for modkørende tog at passere "IC5" med mere end 250 km/t, uden at dørene bliver blæst ind?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak