DSB Trafikvision 2030 (Generelt)
Andre interessante ting at lægge mærke til:
- Det er kun intercitytoget via Roskilde til Aarhus der mister stoppene ved Sorø og Korsør. IC via Ny Bane mod Esbjerg og Kolding-(evt. Sønderborg) standser fortsat ved disse stationer.
- Hurtigtoget til Hamborg kommer til at standse ved både Ringsted, Vordingborg og Nykøbing F i Danmark - men springer knudepunktet Ny Ellebjerg over.
- Der er en del ekstra plads til fri trafik på Ny Bane, afhængigt af hvordan man ombygger København H. I en løsning med "meget lange perroner" og hollandske kryds, kan man potentielt få plads til 4 ekstra tog ud over hvad DSB har planlagt. Ringsted Station vil formentlig blive flaskehalsen, med mindre man laver en fuldstændigt niveaufri udfletning.
- Røret/Boulevardbanen får kun 8 tog i timen - så kan man ikke længere bruge den som syndebuk! Hvidovre Fjern-Roskilde får 12 i timen.
- Der er ikke taget højde for Ny Bane Silkeborg.
- Nogen har spildt rød maling ud over regionaltoget til Nykøbing F og lyntoget til Hamborg. Eller måske håber man på at Tyskerne vil sende nogen ICE'er herop?
Delen om S-tog er også interessant. I deres linjekort for fremtidsscenariet med en eksprestunnel springer alle tog på Kystbanen, Nordbanen, Hareskovbanen og Køge Bugt-banen over minimum to stationer. Det minder lidt om et skip-stop A/B system som Chicago havde i 80(?)'erne. Det er ikke den samme eksprestunnel som Ekspresgruppen har arbejdet med, men ligner stadig et solidt projekt.