Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kommer der snart styr på det i Slagelse? (Generelt)

af Niels Bak, 17/11 2021, 03:35 (1194 dage siden) @ andersj

I går var så dagen, hvor jeg - efter halvandet års forsinkelse - skulle med IC393 til Hamburg og videre til Prag. "Selvfølgelig" var der signalproblemer ved Slagelse, så vi blev forsinket, og vi endte med at køre fra Padborg 24 minutter for sent. Hvad der undrede mig var, at vi skulle holde for rødt signal lige uden for Korsør, fordi Aalborg-ekspressen skulle have forkørselsret, selvom den også var 20 minutter forsinket.
Vi kom også til at holde for rødt signal nede i tunnellen. Jeg tænkte: "Nå, så kommer vi vel udenom i Nyborg", men nej. Ej heller i Odense, og det gav da også lige et par ekstra røde signaler henover Fyn.

Det undrer mig, at man ikke lige forsinker et allerede voldsomt forsinket tog, holde ét-to min længere på en station, for jeg er sikker på, at IC393 havde indhentet en del af forsinkelsen.

Nuvel, vi ankom til Hamburg HfB 12.14, lige tidsnok til at omkring 100 passagerer kunne nå IC709 12.19 mod Berlin.


Der foretages nogle gange nogle mærkelige prioriteringer i trafikafviklingen. Eksempelvis så kører de langsomme Arriva tog mod Viborg/Struer 4-5 minutter efter IC og ICL togene nord ud af Aarhus. Men er IC/ICL togene bare lidt forsinket så sender Banedanmark Arriva afsted med 120 km/t og stop i Hinnerup, Hadsten og Langå lige foran IC/ICL toget.

Det samme ses mellem Skørping og Aalborg hvor Nordjyske Jernbaner er planlagt til at afgå umiddelbart efter at lyntoget er kommet forbi Ellidshøj. Hvis lyntoget er mere end 5 minutter forsinket så får Nordjyske Jernbaner lov til at køre først med stop på alle stationer, selvom NJ-toget har ophold i Aalborg på 20 minutter. Det gør så at lyntoget automatisk bliver næsten 30 minutter forsinket og må delaflyses Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg.

Jeg mistænker at det er den gamle traver om at "et rettidigt tog hat ret til at forblive rettidigt" der spiller ind.

Det er heller ikke altid så simpelt som hurtige/gennemgående og langsomme tog. Regionaltoget mod Struer kører efter Langå ind på en enkeltsporet bane, som i hvert fald på nogle tidspunkter af døgnet er tæt befærdet. Det vil sige at et forsinket tog også vil forsinke eventuelle tog i den modsatte retning, som så igen risikerer at forsinke det næste dog i den første retning, og det kan være svært at få hele systemet til at køre rettidigt igen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

VectronDSB MX1040 1Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak