Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering Vordingborg St (Generelt)

af andersj, Aalborg, 25/8 2021, 00:24 (1279 dage siden) @ pjl

Men hvad så med de mange rejsende fra Aarhus mod Randers/Aalborg?


Man kan eventuelt benytte et lokalt togsystem (Regionaltog), som "Fremtidens Tog" også er bestilt som.

Jeg er med på at det kan give en stor rejsetidsbesparelse for en relativt lille pris, men når man ser på rejsemønstre så giver det ikke mening.


Lokale rejsende skal have en lokal løsning, det hjælper ikke noget at designe et landsdækkende lyntogssystem efter hvad 50 mennesker mellem Aarhus og Randers skal.

Der sker jo en stor udskiftning af rejsende i Aarhus, hvor der dog er flere der stiger af/på tog fra/mod København H end nordfra/mod nord. Hvis vi tager to Coradia Stream som eksempel, så vil man mangle en del kapacitet mellem Horsens-Aarhus H hvis man deler toget i Horsens. Desuden vil man køre to halvtomme tog fra Horsens og Aarhus til Aalborg samtidig med at man enten skal ned på timedrift Aarhus H-Aalborg eller køre tre tog i timen, hvilket med Coradia Stream vil være overkill.


Det vil sikkert være overkill med 3 togsæt, men 2 kan gøre det, der er nok kapacitet hvor et IC3 sæt for det meste klarer af København-Aarhus(-Ålborg). Man kunne bruge et af de nærværende regionaltog som ekstra sæt til Horsens, eller videre og eventuelt lade det fortsætte til Esbjerg.

Hvis vi snakker non-stop/timemodel tog så vil stoppet i Horsens jo også æde en stor del af køretidsbesparelsen. Især sydgående hvor der skal kobles.


Det er sådan det fungerer med (alle) Lyntog i Fredericia, hvor der kobles et ER sæt på. Og med ERTMS kan man køre tættere, så ventetiden bør kunne forkotes, mit eksempel er Holland hvor en tur fra Rotterdam til Amsterdam byder på et antal driftskoblinger, til stor glæde for passagererne.

ICL+ stopper ikke i Fredericia og heller ikke i Horsens. Et tog i Timemodellen vil jo heller ikke stoppe mellem Odense og Aarhus, så hvis det skal stoppe i Horsens så tager det måske 3 minutter ekstra for det forreste togsæt og 5 minutter ekstra for det bagerste.

Så hvis der både skal køre et tog i timen udenom Aarhus samt fortsat to tog i timen fra Aarhus til Aalborg, så er vi på 900 siddepladser i timen - det er for meget.
Men det er især også reduceringen af kapaciteten i toget mellem Horsens og Aarhus jeg er imod. For man har ikke 300 pas der skal til Aarhus og 300 der skal til Aalborg. Man har måske 400 der skal til Aarhus og 100 der skal igennem til Aalborg. Så stiger der måske 100 nye på i Aarhus.

Mellem Rotterdam og Amsterdam kobles der ikke på HSL-Zuid, da togene kun standser i Schiphol på vejen. Desuden køres der pt. med lokomotivtrukne tog på denne strækning. Om der driftskobles på den gamle strækning ved jeg ikke.
DSB vil i fremtiden ikke driftskoble af hensyn til regulariteten, da forsinkelser hurtigt kan sprede sig når to tog der ankommer fra forskellige strækninger. Op- og nedformeringer vil man stadig se og teknisk er der ingen forskel.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak