Elektrificering Vordingborg St (Generelt)
Men hvad så med de mange rejsende fra Aarhus mod Randers/Aalborg?
Man kan eventuelt benytte et lokalt togsystem (Regionaltog), som "Fremtidens Tog" også er bestilt som.
Jeg er med på at det kan give en stor rejsetidsbesparelse for en relativt lille pris, men når man ser på rejsemønstre så giver det ikke mening.
Lokale rejsende skal have en lokal løsning, det hjælper ikke noget at designe et landsdækkende lyntogssystem efter hvad 50 mennesker mellem Aarhus og Randers skal.
Der sker jo en stor udskiftning af rejsende i Aarhus, hvor der dog er flere der stiger af/på tog fra/mod København H end nordfra/mod nord. Hvis vi tager to Coradia Stream som eksempel, så vil man mangle en del kapacitet mellem Horsens-Aarhus H hvis man deler toget i Horsens. Desuden vil man køre to halvtomme tog fra Horsens og Aarhus til Aalborg samtidig med at man enten skal ned på timedrift Aarhus H-Aalborg eller køre tre tog i timen, hvilket med Coradia Stream vil være overkill.
Det vil sikkert være overkill med 3 togsæt, men 2 kan gøre det, der er nok kapacitet hvor et IC3 sæt for det meste klarer af København-Aarhus(-Ålborg). Man kunne bruge et af de nærværende regionaltog som ekstra sæt til Horsens, eller videre og eventuelt lade det fortsætte til Esbjerg.
Hvis vi snakker non-stop/timemodel tog så vil stoppet i Horsens jo også æde en stor del af køretidsbesparelsen. Især sydgående hvor der skal kobles.
Det er sådan det fungerer med (alle) Lyntog i Fredericia, hvor der kobles et ER sæt på. Og med ERTMS kan man køre tættere, så ventetiden bør kunne forkotes, mit eksempel er Holland hvor en tur fra Rotterdam til Amsterdam byder på et antal driftskoblinger, til stor glæde for passagererne.