Elektrificering Vordingborg St (Generelt)
Hvor vil du placere den uden for Aarhus?
i Hasselager, men egentlig ville jeg ikke lave en banegård ud af det, men lave en shunt syd/øst for Lemming på ca. 8 kilometer til syd for yderup, så kan man eventuelt driftskoble i Horsens så én halvdel fortsætter ad den gamle bane til Aarhus og terminerer dér, og den anden halvdel fortsætter til Aalborg med videre, man har den fordel at E45 skal udbygges så hvis man skal rode skal det være samtidig, løsningen virker også den anden vej, og med den ny bane omkring Hovedgård, da den er planlagt til at terminere syd/øst for Lemming.Og jeg ved godt at DSB ikke kan driftkoble mere, men det kan Hollænderne med samme togsæt, så de kan sikkert lære DSB om det.
Men hvad så med de mange rejsende fra Aarhus mod Randers/Aalborg?
Jeg er med på at det kan give en stor rejsetidsbesparelse for en relativt lille pris, men når man ser på rejsemønstre så giver det ikke mening.
Der sker jo en stor udskiftning af rejsende i Aarhus, hvor der dog er flere der stiger af/på tog fra/mod København H end nordfra/mod nord. Hvis vi tager to Coradia Stream som eksempel, så vil man mangle en del kapacitet mellem Horsens-Aarhus H hvis man deler toget i Horsens. Desuden vil man køre to halvtomme tog fra Horsens og Aarhus til Aalborg samtidig med at man enten skal ned på timedrift Aarhus H-Aalborg eller køre tre tog i timen, hvilket med Coradia Stream vil være overkill.
Hvis vi snakker non-stop/timemodel tog så vil stoppet i Horsens jo også æde en stor del af køretidsbesparelsen. Især sydgående hvor der skal kobles.
--
Mvh Anders