Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover (Generelt)
Jeg er ganske enig. Tog hvert tiende minut... Nivåtogene kan evt. køre hvert tyvende minut uden for myldretiderne, da Skodsborg og Vedbæk er meget tyndt befolkede.
Problemet er bare den begrænsede kapacitet i røret, og så arbejdet med at få køreplanerne til at gå op i 'den anden ende', det vil sige ud af den sydlige ende af Hovedbanen. Hvis der ankommer tolv tog i timen fra Kystbanen, så har man kun plads til 5 yderligere tog i timen i røret. Der er op til fem intercitytog (2 Intercity, 1 Lyn, 1 Lyn+, 1 Pendlerlyn) i timen, hvoraf det ene er for langt til at køre op ad kystbanen mens andre vender og kører til Lufthavnen. Ud mod Sjælland er der mange regionaltogssystemer med både diesel- og el-tog, stoptog og hurtigtog... og hvis de alle sammen skal fortsætte op ad Kystbanen, så skal de ankomme til hovedbanen i 10-minutters interval, hvilket er lettere sagt end gjort. Dertil kommer at hele den Sjællandske linjestruktur er opbygget omkring timedrift og halvtimesdrift, hvilket gør det meget svært at indpasse med 10-minuttersdrift i den nordlige ende.
Det burde være meget lettere at opnå kvartersdrift på begge linjer. Det kræver bare at man forkorter myldretidstogene til Nivå og lader dem køre hele dagen. Men så får de større, nordlige byer jo kun 4 tog i timen i myldretiden, hvor de hidtil har haft 6.
Det er tvivlsomt om man kan lave S-togslignende drift med regionaltogsmateriel, der er koblet op på Øresundsbanen og/eller Sjællands regionalbaner. Så skal man enten afkorte Kystbanen til Østerport (hvilket gør at alle skal skifte til S-tog for at kommer til Nørreport og Hovedbanen), eller anlægge S-tog på Kystbanen, hvilket kræver en længerevarende ombygning og reducerer komforten en smule.
Man kan gøre det uden at lægge mere pres på røret. I K23 er der 9 tog i timen der vendes på Østerport i myldretiden. Der standser i alt 17 tog i timen i myldretiden på Østerport. Østerport kan aflastes ved at lade et par stykker fortsætte til Nivå/Helsingør.
https://edagsorden.regionh.dk/cms/HtmlPublication-6145/enclosures/13.pd