Er det endeligt at Kystbanen får dårligere køreplan fremover (Generelt)
Det er ikke rimeligt, at Nordsjællands borgere ikke har direkte forbindelse til landets hovedlufthavn, mens svenskerne faktisk bibeholder en direkte adgang til Københavns Lufthavn.
Det virker for mig som et luksusproblem... Hillerød, Frederikssund og Køge har jo heller ikke direkte adgang til lufthavnen. Til gengæld er den ekstra rejsetid ved at skifte til metroen på Nørreport stort set 0. Problemet er jo at der ikke er plads på jernbanen til både at frakoble Kystbanen fra Sverige (som man har bedt om i mange år) og samtidig også bevare togene til Lufthavnen. Man kan ikke både puste og have mel i munden... eller, det kan man godt, men det resulterer i et værre svineri, om det så er i køkkenet eller i køreplanen. Dertil kommer at man opnår direkte forbindelser til både Roskilde, Køge og Næstved - der er jo ikke mange folk der pendler til lufthavnen i hverdagen alligevel.
En nedgang i antallet af tog bliver en kæmpe forringelse, som kan drive passagerer væk fra den kollektive trafik.
Dét kan jeg til gengæld kun erklære mig enig i. De projekterede to tog i timen til Nivå betyder en enorm forringelse af Skodsborg, Vedbæk og Rungsted Kyst's betjening. Skodsborg er så tilpas lille at 30-minutters drift nok er passende, men det gælder så absolut ikke for Rungsted Kyst.Men for at besvare dit spørgsmål: ja, det ser ud som om at det er endegyldigt, at Kystbanens betjening bliver forringet. I K22 overgår man til 15-minutters drift til Helsingør og 30-minutters drift til Nivå. Helsingørtogene kører mellem Helsingør og Roskilde (hvert andet tog fortsætter helt til Næstved). Nivåtogene kører mellem Nivå og Lufthavnen. I K23 omlægges Nivåtogene til at køre til Næstved via Køge, og Kystbanen frakobles dermed helt fra Sverigetrafikken.
Her er et dokument fra den 9. marts i år: https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/TRU/bilag/231/2357173.pdf
Strækningen til Helsingør/Nivå, synes jeg, burde have samme betjening som fx Køge/Hundige(-Solrød Strand) og Frederikssund/Ballerup. Ja, alt S-tog.
10 min drift til Helsingør og 10 min drift til Nivå om dagen.
20 min drift med stop på alle stationer til Helsingør om aftenen.
30 min drift med stop på alle stationer til Helsingør om natten fredag og lørdag.
Når der er højere frekvens er det ikke et problem at skifte til fx metroen på Nørreport mod lufthavnen.