Interview med DSB (Trafikpolitik)
Hvis man skulle foretage et interview med DSB om indkøbet, hvad ville I så spørge om?
Hvorfor man ikke har købt tog, som kan udnytte den nye infrastruktur op til 250 km/t.Man kunne jo forestille sig, at der kommer en hønen/ægget-problematik ift at få opgraderet flere strækninger til 250 km/t, når der nu alligevel ikke er nogen operatører, som har materiel til mere end 200 km/t.
R
Man kan altid diskutere, om det er en hønen eller ægget problematik.
Faktum er, at 250 km/t pt. kun er muligt på 60 km af den ca. 500 km lange jernbanestrækning mellem Kbh. H og Aalborg. Det svarer til 12 % af strækningen. Så åbner den 35 km nye højhastighedsjernbane mellem Odense og Middelfart i slut-20'erne. Men det er stadigvæk kun i alt 19 % af de 500 km. De resterende 81 % er ikke besluttet endnu. Hvis Hovedgaard-Hasselager på 24 km besluttes, kommer vi op på ca. 24 % af de 500 km jernbane. Og det begynder for alvor at give mening at tale om 250 km/t-tog, hvis Vejle Fjord besluttes. Men på nuværende tidspunkt (12 % af Kbh.-Aalborg kan der køres op til 250 km/t) giver det bare ikke mening at købe tog til 250 km/t.
Mit eget bud er, at Kattegat-forbindelsen bliver første gang, vi ser tog til 250 km/t i DK. Medmindre man af spareiver nøjes med 200 km/t.