Interview med DSB (Trafikpolitik)
Hvis man skulle foretage et interview med DSB om indkøbet, hvad ville I så spørge om?
(Jeg er blevet spurgt af en journalist).Jeg har noteret mig:
Indstigningshøjden 620mm kontra perroner 550mm.
1) Kommer der tjenestekupé i togsættene? Der var jo en bevidst mangel fra DSBs side da man bestilte Talgo (og Coradia Stream). Men problemet blev klaret i sommeren 2020 efter forhandlinger.
Se bare her: https://www.tpo-dsb.dk/tpo-info-26-2020-vigtigt-gennembrud-for-togpersonalets-arbejdsmi...
2) Min corona-ramte hjerne mener og at have læst et eller flere steder, at der på 1. klasse bliver en sædeopstilling 2+2 i stedet for den normale 1+2. Når jeg skriver "normale" ved jeg godt at ER4, Øresundstogene og IC 4 på 1. klasse har 2+2 sædeopstilling på 1. klasse (vist også Talgo). Men ude i den store vide verden er IC, EC, ICE, Railjet og andre højklassetog stadig 1+2 på 1. klasse. Der kun en 1. klasse afdeling i Europa de der er bedre end IC3 - det er Railjet Business (smag og behag er jo forskellig).
3) Hvis du ellers vil i dybden med hvilket produkt DSB ønskede som Fremtidens Tog, kan du jo kaste dig over denne lille sag på 139 sider om Fremtidens Tog, version 1.5 fra 2017. Der er muligvis kommet ydeligere en version 2.0 (?), men den har jeg ikke kunnet finde. Det kan jo være svært at finde de store forskelle mellem Fremtidens Tog og Coradia Stream, da der ikke er sluppet detaljer mange ud. Her er version 1,5.
https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/fremtidens-tog/beslutningsoplag-for-fa...