Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 vs. Öresundstog (Generelt)

af andersj, Aalborg, 10/1 2021, 19:13 (1424 dage siden) @ Frank Poulsen

Ja, præcis. ER og ET kan el-bremse, så de bruger derfor bremseklodserne betydeligt mindre. Umiddelbart er bremseevnen (fraregnet el-bremse) mere eller mindre den samme for MF og ER.

Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre


Så hvad mener du er den mindste afstand mellem stop for at MF kan bruges fornuftigt? De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.

Som der også delvist er skrevet er det ikke kun afstanden mellem nedbremsningerne, men også den hastighed der nedbremses fra. Problemet opstod når man mellem Odense og Fredericia kunne komme op på 180 km/t også ned til 0 km/t med korte intervaller.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
DSB MY1130

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak