IC3 vs. Öresundstog (Generelt)
Ja, præcis. ER og ET kan el-bremse, så de bruger derfor bremseklodserne betydeligt mindre. Umiddelbart er bremseevnen (fraregnet el-bremse) mere eller mindre den samme for MF og ER.
Det, der gør den store forskel er, at bremserne på MF bliver varme ved mange nedbremsninger, hvor bremserne på ER ikke bliver varme, da de bliver brugt mindre
Så hvad mener du er den mindste afstand mellem stop for at MF kan bruges fornuftigt? De bruges som tidligere nævnt jo hver morgen på kystbanen i hvert fald i et løb. Derudover bruges de jo også som regionaltog på Lille Syd mellem Køge og Næstved. Og tidligere også været brugt hele vejen til Roskilde, der er da heller ikke så langt igen mellem stop.
Som der også delvist er skrevet er det ikke kun afstanden mellem nedbremsningerne, men også den hastighed der nedbremses fra. Problemet opstod når man mellem Odense og Fredericia kunne komme op på 180 km/t også ned til 0 km/t med korte intervaller.
--
Mvh Anders