IC3 vs. Öresundstog (Generelt)
Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.
Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?
Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?
Lidt hurtig regning på vægt og ydelse giver dette resultat: MF (IC3) 16,5 HK/ton ; ER (IR4) 16,9 HK/ton ; ET (Øresundstog) 18,2 HK/ton . Så umiddelbart kunne det tyde på at de to elektriske enheder kan accelerere hurtigere end IC3, hvilket vel er nyttigt når de oprindeligt var designet til regionaltrafik med flere stationer tættere på hinanden. Men det afhænger også af gearing og momentkurver. Hvad førerpladsen angår skulle den være nærmest identisk på alle tre, med blot de forskelle som er nødvendige af tekniske hensyn. Iøvrigt er det værd at bemærke at MF og ER kan køres i multiple, dvs flere tog fra én førerplads, i en blanding af dieseltog og eltog hvilket skulle være ret unikt.
Åtminstone i Sverige har det påståtts att Öresundstågen ET eller X31K som de heter i Sverige skulle kunna köras i multipel med både MF (IC3) och ER (IR4) om bara en del programvara i systemet ändras. Detta skulle tydligen vara möjligt att genomföra och det påstås att det funnits planer att genomföra detta. Men att detta inte skett då det inte efterfrågas att köra ET/X31K (Öresundståg) i multipel med MF (IC3) och ER (IR4).
--
Niklas Bygdestam