IC3 vs. Öresundstog (Generelt)
Så hvis man kender hele puslespillet er der helt sikkert en meget logisk forklaring.
Ja som det er nævnt i denne tråd køres 1307/1314 planmæssigt med IC3.1314 er det sidste 13xx-tog der (under normale omstændigheder) ikke fortsætter til Sverige. Samtidigt ankommer 1314 så sent til Kastrup at det første 13xx-tog fra Sverige er lige på trapperne.
Tidligere har toget kørt med Øresundstog, men da 1314 altså ankommer lidt i en blindgyde betød det at togsættet ikke kunne bruges efter 1314 og dermed stod stille i hele morgenmyldretiden.
Derudover er landsdelstrafikken på dette tidspunkt af morgen ikke kommet rigtigt i gear, dette medførte at der holdt en IC3 der først skulle bruges i Lyn 31.
Ved at bruge denne IC3 i 1307/1314 kan man altså frigive et ekstra Øresundstog til morgenmyldretiden.
Det giver mening ift. anvendelsen som ICL, men hvert andet tog starter/slutter i Kastrup i dagtimerne, så der vil næppe stå et Øresundstog og "fise husleje af" hele dagen :)
Men hvorfor? Du kan ikke bruge det i morgenmyldretiden og efter den er der jo andre togsæt der heller ikke skal bruges?
For hvis 1314 slutter i Kastrup, og kører videre senere som lyntog, hvor kommer dét tog, som skal køre retur til Nivå så fra? Det må så også været et MF eller ER4 togsæt, og jeg oplever sjældent andet end Øresundstog på strækningen om eftermiddagen.
Et kig i køreplanen afslører at det første tog fra Nivå der ikke fortsætter til Sverige ankommer 8:49 og første tog til Nivå fra Kastrup afgår 9:24. Så det kommer helt af sig selv!
Bemærk også at det er sådan at det dimensionerende tidspunkt for forbruget af Øresundstog er om morgen.