IC3 vs. Öresundstog (Generelt)
Jeg er elendig til litra, men skarp til den almen befolknings anvendelse af togtyper.
Er der stor forskel på at fremføre et IC3 tog vs et Öresundstog?
Evt også for togførens vedkommende, når det det gælder lokalbetjeningen af dørene?
For at svare på de ting, andre måske ikke har været helt inde på:At være lokomotivfører på IC3/IR4 og ET (Øresundstog) er i store træk det samme. Der er små forskelle i betjening af de normale funktioner (ET har f.eks. autostart), mens der er store forskelle rent teknisk og softwaremæssigt.
For togføreren er der ingen praktisk forskel. Afgangsproceduren er den samme, passagererne er de samme, billetterne er de samme. Forskellen ligger i placering af sikkerhedsudstyr samt den interne samtaletelefon.
Hvis du vil spørge ind til flere detaljer, så svarer jeg gerne
MF (IC3) och ER (IR4) har dörr direkt till förarhytten. Detta saknas på ET/X31K (Öresundståg). Föraren måste alltså in i vagnen för att komma in i hytten.
--
Niklas Bygdestam