Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC3 vs. Öresundstog (Generelt)

af OLL, Ballerup, 10/1 2021, 15:08 (1424 dage siden) @ RasmusD

Der er ikke én hovedcomputer i et ET-togsæt. Der er en hovedcomputer for hver vogn, kaldet VCU. Altså tre computere.

MF og ER har en hovedcomputer per halvtogsæt, kaldet TC. På lokalbanernes IC2 har man skåret det antal ned til én per togsæt, som jeg har forstået det, men den konfiguration går ikke igen i ET, tværtimod.

Edit: Så vidt jeg husker fremgår det også af bogen “IC3 - det sidste danske togdesign” (som jeg i øvrigt synes er glimrende), at ET stort set kun har gummifronten og de tilhørende elementer til fælles med MF og ER. Resten af toget bygger på et andet design.

Det er korrekt. Litra ET er i "Contessa" familien, som Lasse nok kan fortælle mere om (hvilket han gjorde i et indlæg for en del år siden).

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak