Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Ak ja, nogen tror stadig på at trængsel løses med mere asfalt på trods af, at trængslen længe er blevet konstant værre trods massive investeringer i asfalt. hvorfor ikke gøre kattegatbroen til en 16-sporet motorvej, så er trængslen da helt sikkert væk.
Og nogle forholder sig ikke til virkeligheden for 90% af de daglige pendlere.
Sådan er vi jo forskellige!Men jernbane ovee Kattegat er en meget dyr måde at løse et veskedent trængselproblem på!
Der er tale om måske 10.000 rejsende pr dag som kunne få en større rejsetidsgevinst.
De mange hundrede tusinde dagluge pendlere især ind mod København får ingen glæde af hverken Kattegatforbindelsen såvel som meget af det spor-, signal- ig ledningsarbejde som nu og i de næste 10 år foregår.
Hverken nu eller når det måtte stå færdigt da kapaciteten er for lille.
De 90% er kun blevet til 90%, fordi man har valgt det. Og nu er man så fanget i en spiral med konstant eskalerende udgifter og stigende trængsel. Og der er ingen asfalt-vej ud. Du vil udvide alle mulige motorveje, fint, så kører flere, alternativerne bliver derfor dårligere og så kører endnu flere. Du er vel klar over, at bilerne også skal væk fra motorvejen? Det er ikke et lukket kredsløb, hvor bilister tilbringer hele deres liv kørende rundt på motorveje. (Omend det faktisk er endemålet, hvis man fremskriver diverse asfalt-trafikmodeller.Den bedste investering i jernbane er at investere i jernbane.
Den bedste investering i veje er at investere i jernbane.Nej jeg mener heller ikke kattegat er en prioritet. Det er vigtigere med adgangen til de større byer, og med disses lineære beliggenhed kunne dette fint kombineres og en opgraderet timeplan med tid til ekstra stop mv være af større værdi. En ren bane over kattegat kunne dog stadig være fantastisk udfra mere generelle politiske motiver
Hvis du husker hvad jeg har skrevet gang på gang - så bekymrer jeg mig på de mangle daglige pendlers vegne ind mod København og Aarhus.
Der er her vi skal bruge mere jernbane.
Der som bliver lavet aktuelt på f.eks. Sjælland er langtfra nok til at sikre at trængslen blot mindskes på motorvejene.
Dertil er omfanget og kapaciteten for lille.
For lidt plads til ankommende tog på Hovedbanegården.
For få spor ind mod København især hvis der også skal komme en højhastigsforbindelse fra Aarhus.
For ringe mulighed for omstigning og videretransport.
Mangel på ringbane vest om København.
Grundet ovenstående bliver desværre fremover fortsat fravalgt af det storr flertal