Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindellsen (Trafikpolitik)
.
Hvorfor dog føre jernbaneforbindelsen via Ringsted?
Fordi en løsning via Ringsted kræver færrest km ny jernbane og løser kapacitetsproblemerne mellem København og Roskilde ift, Kattegat.
Lægges den nye jernbane fra Fjenneslev, er der potentiel mulighed for EU støtte, da Aarhus - Berlin kan køres hurtigst via Femern og Kattegat.
Man har politisk - indtil videre - valgt at følge de eksisterende regnemodeller for samfundsøkonomi, og bruger man disse, bliver jernbanedelen på
Kattegat en dårlig investering. Man skal derfor forsøge at få prisen for jernbanedelen ned, samtidig med at man beholder eller øger gevinsten. Derfor giver en jernbaneløsning via Ringsted mening i øjeblikket.
Bemærk iøvrigt også at de angivne rejsetider er udregnet umådeligt "konservative", så alle løsninger kan gøres hurtigere, og 60 min køretid København - Aarhus via Ringsted er bestemt ikke umuligt.
Lasse