Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 17/3 2020, 23:18 (1710 dage siden) @ Pyloriis

Ak ja, nogen tror stadig på at trængsel løses med mere asfalt på trods af, at trængslen længe er blevet konstant værre trods massive investeringer i asfalt. hvorfor ikke gøre kattegatbroen til en 16-sporet motorvej, så er trængslen da helt sikkert væk.


Og nogle forholder sig ikke til virkeligheden for 90% af de daglige pendlere.
Sådan er vi jo forskellige!

Men jernbane ovee Kattegat er en meget dyr måde at løse et veskedent trængselproblem på!

Der er tale om måske 10.000 rejsende pr dag som kunne få en større rejsetidsgevinst.

De mange hundrede tusinde dagluge pendlere især ind mod København får ingen glæde af hverken Kattegatforbindelsen såvel som meget af det spor-, signal- ig ledningsarbejde som nu og i de næste 10 år foregår.
Hverken nu eller når det måtte stå færdigt da kapaciteten er for lille.

De 90% er kun blevet til 90%, fordi man har valgt det. Og nu er man så fanget i en spiral med konstant eskalerende udgifter og stigende trængsel. Og der er ingen asfalt-vej ud. Du vil udvide alle mulige motorveje, fint, så kører flere, alternativerne bliver derfor dårligere og så kører endnu flere. Du er vel klar over, at bilerne også skal væk fra motorvejen? Det er ikke et lukket kredsløb, hvor bilister tilbringer hele deres liv kørende rundt på motorveje. (Omend det faktisk er endemålet, hvis man fremskriver diverse asfalt-trafikmodeller.

Den bedste investering i jernbane er at investere i jernbane.
Den bedste investering i veje er at investere i jernbane.

Nej jeg mener heller ikke kattegat er en prioritet. Det er vigtigere med adgangen til de større byer, og med disses lineære beliggenhed kunne dette fint kombineres og en opgraderet timeplan med tid til ekstra stop mv være af større værdi. En ren bane over kattegat kunne dog stadig være fantastisk udfra mere generelle politiske motiver


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak