Delrapport, linjeføringsovervejelser Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Det tror jeg så til gengæld ikke på i det her tilfælde.
Og det skyldes at det ikke giver mening at investere i jernbane over broen, hvis man bare slutter den til Nordvestbanen ved Kalundborg. Nordvestbanen er alt for krøllet og indirekte, til at farten kan hæves nævneværdigt, og dermed går en god del af tidsgevinsten ved en Kattegatbro tabt igen. Man skal ned på en samlet køretid mellem København og Århus på omkring en time, for at projektet rigtig giver mening, især hvis det er timemodellen som er alternativet.
Man kan sammenligne lidt med Femern, hvor den faste forbindelse jo også har udløst en solid opgradering af den eksisterende infrastruktur på begge sider. Dog ikke en decideret højhastighedsforbindelse. Men til forskel fra Kattegat, så er Femern også først og fremmest en godsforbindelse, mens Kattegat udelukkende handler om passagerer.
Så et eller andet kommer der til at ske, ud over bare at dobbeltspore den eksisterende bane. Som minimum ny bane til Holbæk, eller øst herfor, men selv her er turen ind gennem Roskilde for langsom. Og derfor lægger rapporten også op til en tilslutning ved Ringsted i stedet. Det er stadig meget usikkert om broen kommer, men hvis den gør, så tror jeg den løsning er den mest sandsynlige.