Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)

af Karsten Jensen, 17/12 2019, 16:10 (1802 dage siden) @ Niels Bak

Sådan forstår jeg det også.

Altså at tabsgivende strækninger skal i udbud, og DSB har - givet på ordre fra ministeriet efter de amatøragtige fejltagelser i udlandet og med øresundstogene - meldt ud at selskabet ikke agter at deltage i udbud i fremtiden.

Tilbage er at satse på strækninger, som er overskudsgivende - eller kan bringes til at være det. Og det vil sige fjerntogsstrækningerne, især Kbh-Aalborg og Kbh-Hamborg via Femern. Formentlig er planen at få Esbjerg og Sønderjylland/jyllandsforbindelsen til Hamborg til at hænge på også.

Om den strategi er realistisk vil jeg ikke kaste mig ud i her, men blot notere to ting: 1. At DSB forsøger at købe sig så meget tid som muligt. Det er ikke helt ufornuftigt også ud over at pisse i bukserne og udsætte problemerne. Dels er der formentlig en del, som der skal rettes op på i selskabet og dels så bliver det nok lettere at drive en rentabel drift, når der er nyt materiel og ensartet eldrift på alle strækninger. 2. At SJ gør det i Sverige, hvor de ikke længere får tilskud til deres fjerntog.

SJ driver heller ikke stationerne, museer, kongevogn osv. Når alt skal udliciteres, så burde stationerne lægges ind under Banedanmark, eller et separat statslig selskab som i Sverige. Det ville også betyde at man kunne bevare flere ventesale, toiletter osv, da de ting jo aldrig ville kunne give overskud!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak