Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)
DSB rapporterer på deres hjemmeside en hel del, også hvilket "overskud" eller "underskud" en given strækning giver.
https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/
Hvordan regnestykket så er stykket sammen, ja det melder historien ikke noget om.
JH
.
Tak for det.
Det er interessant at i regional vest er Odense-Ringe-Svendborg og Odense-Fredericia de strækninger der har dårligste økonomi (mål som Underskud ifht. passagerindtægter).
Men eklatant overgået af det enorme tab på regional øst strækningerne København-Kalundborg og Roskilde-Køge-Næstved (igen mål som Underskud ifht. passagerindtægter).
Disse strækninger må derfor anses som umulige at betjene uden tilskud i mange år fremover. Dermed kræves at de på et tidspunkt sendes i udbud, eller overgår til at blive drevet af de respektive regioner. Strækningerne kan derfor ikke have DSB's interesse, når målet er at klare sig uden kontraktbetaling.
Der er stort set ikke underskud på fjerntog!
Poul