Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/12 2019, 14:21 (1803 dage siden) @ Jens Hansen
redigeret af Poul Brandt, 16/12 2019, 14:39

DSB rapporterer på deres hjemmeside en hel del, også hvilket "overskud" eller "underskud" en given strækning giver.

https://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/

Hvordan regnestykket så er stykket sammen, ja det melder historien ikke noget om.

JH

.
Tak for det.

Det er interessant at i regional vest er Odense-Ringe-Svendborg og Odense-Fredericia de strækninger der har dårligste økonomi (mål som Underskud ifht. passagerindtægter).
Men eklatant overgået af det enorme tab på regional øst strækningerne København-Kalundborg og Roskilde-Køge-Næstved (igen mål som Underskud ifht. passagerindtægter).

Disse strækninger må derfor anses som umulige at betjene uden tilskud i mange år fremover. Dermed kræves at de på et tidspunkt sendes i udbud, eller overgår til at blive drevet af de respektive regioner. Strækningerne kan derfor ikke have DSB's interesse, når målet er at klare sig uden kontraktbetaling.

Der er stort set ikke underskud på fjerntog!

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak