Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 17/12 2019, 15:40 (1802 dage siden) @ Poul Brandt

Sådan forstår jeg det også.

Altså at tabsgivende strækninger skal i udbud, og DSB har - givet på ordre fra ministeriet efter de amatøragtige fejltagelser i udlandet og med øresundstogene - meldt ud at selskabet ikke agter at deltage i udbud i fremtiden.

Tilbage er at satse på strækninger, som er overskudsgivende - eller kan bringes til at være det. Og det vil sige fjerntogsstrækningerne, især Kbh-Aalborg og Kbh-Hamborg via Femern. Formentlig er planen at få Esbjerg og Sønderjylland/jyllandsforbindelsen til Hamborg til at hænge på også.

Om den strategi er realistisk vil jeg ikke kaste mig ud i her, men blot notere to ting: 1. At DSB forsøger at købe sig så meget tid som muligt. Det er ikke helt ufornuftigt også ud over at pisse i bukserne og udsætte problemerne. Dels er der formentlig en del, som der skal rettes op på i selskabet og dels så bliver det nok lettere at drive en rentabel drift, når der er nyt materiel og ensartet eldrift på alle strækninger. 2. At SJ gør det i Sverige, hvor de ikke længere får tilskud til deres fjerntog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1148Indsend billederSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak