Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)
Fra ind & se december 2019, lederen side 2 ved Flemming Jensen, administrerende direktør DSB:
"Jeg noterer mig også, at transportministeren siger, at han vil skabe stabile rammer for de centrale aktører, herunder DSB, frem mod 2030, fordi der er så mange vigtige projekter for jernbanen, der skal i mål.
Den melding er glædelig, for den viser, at DSB gennem vores målrettede arbejde kan gøre sig fortjent til en ny trafikkontrakt
efter 2024."
Argumentet for (dispensation til) en ny trafikkontrakt er således en kombination af et mere effektivt DSB (læs: Mindre tilskudsbehov) og at der er så mange usikkerheder indtil signalprogrammet mm. er implementeret i 2030.
Hertil kommer at DSB jo arbejder målrettet efter at kunne klare sig helt uden tilskud fra 2030.
Dette må være blevet lettere efter en række (antageligvis) tabsgivende strækninger skal overgå til Arriva og Lokaltog næste år. (Og hvis Kalundborg-Holbæk også er tabsgivende i fremtiden, så overgår den nok til Lokaltog i forbindelse med indsættelse af batteritog København-Kalundborg/København-Nykøbing S. Samme rationale vil gælde for lokalbetjeningen af Odense-Middelfart strækningen).
Fra 2030 må DSB således kunne fortsætte som operatør på linje med alle andre operatører i fri trafik, men med "grandfather rights", dvs. fortrinsret til de mest attraktive kanaler (hvis det er relevant).
https://ipaper.ipapercms.dk/DSB/indse/2019/indse-dec-2019/?page=2
Poul