Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)
Hertil kommer at DSB jo arbejder målrettet efter at kunne klare sig helt uden tilskud fra 2030.Dette må være blevet lettere efter en række (antageligvis) tabsgivende strækninger skal overgå til Arriva og Lokaltog næste år. (Og hvis Kalundborg-Holbæk også er tabsgivende i fremtiden, så overgår den nok til Lokaltog i forbindelse med indsættelse af batteritog København-Kalundborg/København-Nykøbing S. Samme rationale vil gælde for lokalbetjeningen af Odense-Middelfart strækningen).
Strækningerne har jo kun været tabsgivende hvis kontraktbetaling + billetindtægter ikke har kunnet dække omkostningerne. Når øvrige operatører overtager DSB strækninger forsvinder kontraktbetalingen + billetindtægterne også fra DSB.
.
Når jeg her skriver tabsgivende, mener jeg tabsgivende for staten. (Kontraktbetalingen er jo et "tab" for staten og et udtryk for at strækningen ikke kan betjenes uden tilskud. Der er således et samfundsmæssigt direkte tab (udgift) på at betjene strækningen).
DSB's plan er at klare sig helt uden kontraktbetaling i 2030 (for operatørdelen).
Poul