Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 16/12 2019, 13:33 (1803 dage siden) @ andersj


Hertil kommer at DSB jo arbejder målrettet efter at kunne klare sig helt uden tilskud fra 2030.

Dette må være blevet lettere efter en række (antageligvis) tabsgivende strækninger skal overgå til Arriva og Lokaltog næste år. (Og hvis Kalundborg-Holbæk også er tabsgivende i fremtiden, så overgår den nok til Lokaltog i forbindelse med indsættelse af batteritog København-Kalundborg/København-Nykøbing S. Samme rationale vil gælde for lokalbetjeningen af Odense-Middelfart strækningen).


Strækningerne har jo kun været tabsgivende hvis kontraktbetaling + billetindtægter ikke har kunnet dække omkostningerne. Når øvrige operatører overtager DSB strækninger forsvinder kontraktbetalingen + billetindtægterne også fra DSB.

.
Når jeg her skriver tabsgivende, mener jeg tabsgivende for staten. (Kontraktbetalingen er jo et "tab" for staten og et udtryk for at strækningen ikke kan betjenes uden tilskud. Der er således et samfundsmæssigt direkte tab (udgift) på at betjene strækningen).

DSB's plan er at klare sig helt uden kontraktbetaling i 2030 (for operatørdelen).

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere

Jernbanebøger

Broer og baner til Frederikssund

Broer og baner til Frederikssund. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak