Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny trafikkontrakt til DSB (Trafikpolitik)

af Jens Hansen, 16/12 2019, 13:22 (1806 dage siden) @ Poul Brandt


Argumentet for (dispensation til) en ny trafikkontrakt er således en kombination af et mere effektivt DSB (læs: Mindre tilskudsbehov) og at der er så mange usikkerheder indtil signalprogrammet mm. er implementeret i 2030.

Hvorvidt EU overhovedet er indstillet på at give dispensation, ja det mangler vi fortsat svar på Og om argumenterne holder, "vi bliver mere effektive" og "der er mange problemer" - tja, så bør Arrivas kørsel i Danmark jo nationaliseres.


Hertil kommer at DSB jo arbejder målrettet efter at kunne klare sig helt uden tilskud fra 2030.

det er der givet en del der har en anden holdning til - synes at forskellige tilkendegivelser indikerer, at DSB faktisk "kører den forkerte vej if. økonomi pt.

Dette må være blevet lettere efter en række (antageligvis) tabsgivende strækninger skal overgå til Arriva og Lokaltog næste år. (Og hvis Kalundborg-Holbæk også er tabsgivende i fremtiden, så overgår den nok til Lokaltog i forbindelse med indsættelse af batteritog København-Kalundborg/København-Nykøbing S. Samme rationale vil gælde for lokalbetjeningen af Odense-Middelfart strækningen).

tja... de giver måske underskud, men DSB kompenseres jo også (kraftigt vil nogen sige).

Fra 2030 må DSB således kunne fortsætte som operatør på linje med alle andre operatører i fri trafik, men med "grandfather rights", dvs. fortrinsret til de mest attraktive kanaler (hvis det er relevant).

Hvis de kan stå på egne ben, hvorfor skal de så have særlige rettigheder?

JH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak