Vendespor Carlsberg, flytning af Herlev st (Trafikpolitik)
Vendespor ved Carlsberg blev skudt ned af Rambøll/Parson i deres anbefaling omkring førerløse s-tog. Rapporten kan ses på ministeriets hjemmeside.
.
Der er vist heller ingen der længere er helt klar over, hvad et sådan vendespor skal anvendes til. Oprindelig var det tænkt anvendt til vending af et ekstra linje H, da der kun kan køre 30 tog pr time gennem "røret", men når der etableres CBTC, kan der køre flere tog, formentlig 36 tog pr time. Altså når/hvis der er nok materiel og personale til rådighed ........
Et vendespor ved Carlsberg vil dog kunne anvende til vendinger, hvis det ikke kan lade sig gøre at køre videre mod København H. Helt perfekt bliver det, hvis der samtidig vil blive etableret transversaler, så enkeltspordrift kan ske over et kortere strækningsafsnit.
Men summa summarum: Man 10-15 år for sent på den, men får et anlæg, som - trods alt - er "nice to have".
Er der da planer om at der skal køre 36 tog i timen med det nuværender materiel gennem røret med CBTC?
Hvis ja, så kan vi komme op på 33 hvis Linje H kører hvert 10. minut i stedet for hvert 20. minut. Hvor kommer de sidste 3 så fra? Linje Bx hvert 10. minut i stedet for hvert 20. minut?
Er der lavet en rapport om det?