Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vendespor Carlsberg, flytning af Herlev st (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 30/10 2019, 19:24 (1850 dage siden) @ steenth

Jeg ser forligskredsen "Bedre og billigere kollektiv trafik" har aflyst den nye station i Laurbjerg.
Forligskredsen er dermed aktiv igen (den var jo lettere syltet af den foregående regering).
Man må så kunne konkludere at der hermed er genbekræftet at der er afsat penge til vendespor ved Carlsberg Station, til at flytte Herlev station, ombygge Hillerød station og opgradere Favrholm.


De 15 mio rækker ikke lang på de nævnte projekter. Flytning af Herlev koster 174 mio kroner. vendespor ved Carlsberg Station ca. 150 mio... Hillerød er koster også mere end de projekter. Det, som det kan gøre på Favrholm, er på lokalbanen område, som staten ikke skal betale for.

Mvh
Steen

"Forligskredsen ønsker at bidrage til en markant bedre S-togsdrift i hovedstadsområdet, og afsætter derfor
155 mio. kr. til at støtte:
1) Vendespor ved Carlsberg station, som er en forudsætning for 10 minutters drift på Frederikssundbanen
2) Flytning af Herlev station, så der opnås et optimalt samspil med den kommende letbane samt
3) Ombygning af stationen i Hillerød og en opgradering af stationen i Favrholm, der vil sikre god adgang til
det nye supersygehus og et godt samspil mellem S-bane og nærbane i Nordsjælland.
Flere af disse projekter forudsætter også lokal eller regional medfinansiering. Forligspartierne vil derfor i
løbet af 2017 tage endelig stilling til den specifikke udmøntning af puljen i forhold til de tre projekter."

Den endelige stillingtagen i 2017 er vist aldrig sket, men mon ikke det er på vej. Og de 15 mio.kr. er da en hjælp. :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak