Vendespor Carlsberg - "nice to have" (Trafikpolitik)
Vendespor ved Carlsberg blev skudt ned af Rambøll/Parson i deres anbefaling omkring førerløse s-tog. Rapporten kan ses på ministeriets hjemmeside.
.
Der er vist heller ingen der længere er helt klar over, hvad et sådan vendespor skal anvendes til. Oprindelig var det tænkt anvendt til vending af et ekstra linje H, da der kun kan køre 30 tog pr time gennem "røret", men når der etableres CBTC, kan der køre flere tog, formentlig 36 tog pr time. Altså når/hvis der er nok materiel og personale til rådighed ........
Et vendespor ved Carlsberg vil dog kunne anvende til vendinger, hvis det ikke kan lade sig gøre at køre videre mod København H. Helt perfekt bliver det, hvis der samtidig etableres transversaler, så enkeltspordrift kan ske over et kortere strækningsafsnit.
Men summa summarum: Man er 10-15 år for sent på den, men får dog et anlæg, som er "nice to have".
--
Svend