El til Århus (Trafikpolitik)
Komfort er en relativ størrelse. Jeg kan ikke komfortabelt arbejde på en computer udover ved klapud-bordene i stillekupeen og første. Jeg har intet behov for at skulle dele et bord med 3 andre og foretrækker de sæder der er opstillet som flysæder. Der er ingen tvivl om at IC3-togene kan være behagelige at køre i, specielt hvis man er afsted med venner og kan få et helt bord for sig selv. Er man afsted alene eller med kun en anden, er det derimod rigtigt irriterende at skulle dele et bord. At elstikket sidder i hattehylden og ikke under sæderne er også tosset.
Er man i tvivl om hvorvidt 4-mandsgrupper er den rigtige opstilling, kan man jo overveje hvorfor IC3-ernes planlagte afløser IC4 har langt flere sæder stillet op som flysæder – det er jo nok fordi det er det folk efterspørger. Jeg tror og håber ikke at samtlige sæder i de nye tog vil blive stillet op som flysæder, men jeg tror at der vil være et større udvalg af forskellige slags sæder og bedre plads til bagage, noget der gør det lettere at finde en plads der passer til ens behov.
Uanset hvad man synes om IC3 er det et tog der har 30 år på bagen og som er designet før mobiltelefoner, internet, bærbare computere, ipads og hvad folk i dag får tiden til at gå med på togturen. Der kan være ting hvor et nyt tog ikke er bedre end et ældre tog, men generelt er det nye tog designet tættere på de behov passagerne har i dag end et ældre tog – det er dette der er den centrale anke mod IC3.