El til Århus (Trafikpolitik)
Signalprogram og el til Aarhus kan komme hurtigere hvis det ikke behøver at hænge sammen med DSBs dispotioner. Man kan enten vælge at fremrykke udrulningen af nyt signalsystem på den strækning selvom det betyder noget for IC4-togene eller man kan vælge at immunisere. Efter de første forsinkelser på signalprogrammet har man nu lavet en plan med masser af luft så det er lettere at nå den nye plan – skulle man være helt sikker på at nå det til tiden kunne man lægge endnu mere luft ind. Det ville i mine øjne være bedre at presse citronen lidt så man kan få glæde af nye tog og signaler hurtigere.
I dag kørte jeg fra Aarhus til København med lyntoget. Der var fra Aarhus 2 IC3 tog der havde kørt fra Aalborg. Det bagerste togsæt skulle kun til Fredericia, hvor det forreste blev koblet sammen med et ER4 tog. Det giver mening fra et materielsynspunkt at holde IC3 hvor der ikke er elektrificeret, men som passager er det altså en molbohistorie.
Som passager er det store problem på jernbanen lige nu at der er for lidt materiel. Der kan først for alvor tages nyt materiel i brug når der er elektrificeret og det venter på signalprogrammet. Signalprogrammet venter på at IC4 kan udfases. Problemet er hele vejen rundt at det perfekte bliver det godes fjende (f.x. kun få slags togsæt). Hvis man køber flere tog og sætter dem i drift kan man altså godt få passagerer, specielt hvis man i højere grad sælger dem som orange-billetter.
Spørgsmålet er ikke hvad det koster at få gjort de her ting hurtigere, men hvad det koster at vente. Der sker mange ting på 10 år, og sætter man ikke baren højere er der ingen grund til at undre sig over at folk vælger nogle alternativer.