El til Århus (Trafikpolitik)
Tjao, det er selvfølgeligt altid et lidt tyndt grundlag for en diskussion når der ikke er nogle priser på de forskellige ting (det gør det også lettere bare at komme med sin mening). Men grundlæggende er der en række samtidige projekter der skal lykkedes og løses på en gang for at det hele går op i en højere enhed. Man kan så enten vælge at det skal tage længere tid men lykkedes på den rigtige måde eller presse citronen og så acceptere at der måske skal tænkes og handles hurtigt.
Og så ignorerer det her vel også det politiske aspekt i det. Hovedstrækningerne kan nok godt bære 2-3 dygtige togoperatører, men politisk er det populært at tvinge IC-togene til at stoppe på alle mulige små stop (Langeskov). Hvis man rent faktisk fik København-Aarhus til ikke bare at lykkedes men at blive en bragende success, vil de hellere problematisere at man ikke fik hurtigtog til Varde, Sønder Omme og Nykøbing end at fejre at jernbanen lykkedes. Så må man hellere købe nye tog til en fritisrute (Hamborg) og få elektrificeret regionalbanerne inden man giver sig i kast med den strækning med flest passagerer ;)
Ved at købe flere tog til "fritisruten" får man frigivet IC3 til eksempelvis København - Aarhus, men her kræver det naturligvis at man kan se den store sammenhæng..