Zoneforenkling DOT (Trafikpolitik)
Teknologien går hurtigt, og nyere dieselbusser forurener langt, langt mindre end tidligere. Desuden er den kollektive trafik ved at omstille til eldrift langt hurtigere end privatbilismen. I København vil linje 2A og den genopståede linje 18 blive kørt udelukkende med 41 elbusser fra december 2019.
Selv hvis man sammenligner de op til 28 år gamle IC3-tog mellem Kbh. og Aarhus, udleder de pr. person langt mindre CO2 end en moderne familiebil med forbrændingsmotor. Og dem er der jo stadigvæk ca. 98 % af i Danmark. S-togene, som har været elektriske lige siden starten i 1934, taler vist deres eget, tydelige sprog i forhold til miljø. For slet ikke at nævne metroen, de nye ellokomotiver og de nye elektriske togsæt.
Ja teknologien går hurtigt, også i bilverdenen. Biler forurener også langt, langt mindre end tidligere.
Køber jeg en elbil i morgen, så forurener langt størstedelen af busserne stadigvæk, for ikke at tale om en stor del af de tog, der kører rundt i København (bortset fra s-tog og Øresundstog).
At der kommer elbusser til næste år på sølle 2 linjer, og at der kommer eltog engang i 20’erne kan vi altså ikke bruge til noget.