Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Kattegatbro kun for biler klar i 2030??? (Trafikpolitik)

af Karl Høst, 22/3 2018, 10:44 (2525 dage siden) @ Karl Høst

Vil godt uddybe mit tidligere indlæg.
Når nu DF (som sædvanligt) spiller på to heste. Er med i forliget om timemodellen og nu med i forslaget om Kattegatbroen, er det vel på tide at se de to ting i sammenhæng. Det er ingen hemmelighed at DF langt hen ad vejen har fortrudt timemodellen. De mener ikke længere at 5 til 10 minutter fra eller til betyder noget. Samtidig er de modstander af jernbanebro over Vejlefjord. Tiden må derfor være inde til at samle et bredt flertal i folketinget om fremtidens infrastruktur. Snævre flertal er uholdbare i sager med lang tidshorisont. Opgiv timeplanen mellem Aarhus og Odense, men behold den mellem Aarhus og Aalborg og København-Odense.
Derved opnås en besparelse på 8,5 mia. (5 mia. til bro over Vejlefjord og 3,5 mia til ny bane mellem Horsens og Hasselager.)
Både Skanderborg og Vejle har været modstander af timemodellen, da de er bange for at blive koblet af hurtigtogene. Samtidig er der stor lokal modstand af den nye bane gennem Solbjerg. Med Kattegatbroen kan de nu vælge at køre til Aarhus og skifte til hurtigbanen over Kattegat. Det giver en rejsetid for Skanderborg-København 1½ time incl. skift og Vejle-København 2 timer via Aarhus og 2 timer og et kvarter over Odense.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Læs historien om:
Lyngby - Vedbæk Jernbane
DSB D802Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak