Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Kattegatbro kun for biler klar i 2030??? (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 22/3 2018, 09:51 (2441 dage siden) @ UTJ

Nu kan regeringen blive væltet mange gange, inden financieringen er på plads og projekteringen i det hele taget starter. Men kommer det alligevel så vidt, skal man revurdere jernbanens rolle i fjerntrafikken i Danmark, og så kan det godt være, at der ikke bliver behov for så mange eltog, som der er planlagt bestilt. Trafikken nord for Aarhus kan sagtens ændres til regionaltrafik og trafikken mellem Fredericia og Aarhus overgår vel også til en art regionaltrafik. Jernbanen forbliver stærk på aksen København-Odense-Esbjerg (med den infrastruktur der er i dag).

Det er helt klart regeringens mål at reducere jernbanetrafikken i Danmark, især når vi taler fjerntrafik, og det ser ud til at alliancen Liberal Alliance/Venstre/Dansk Folkeparti (Ole B O/Kristian P L/Kim C) står meget stærk i øjeblikket.

Det ser ikke godt ud for jernbanen i Danmark!

.
Så onde er de nok ikke hvad angår jernbaner. De vil ikke kaste flere investeringskroner i jernbanen indtil der er vist resultater. Det er sådan set klogt nok at se signalprogram an og også lige se om DSB overhovedet er i stand i andet forsøg at få nyt materiel til at fungere. Det er altsammen rigtig dyre forsøg med skatteydernes penge, som muligvis kun bliver trumfet af "nye kampfly", som bliver en pinlig affære udover det vi allerede har set/hørt.

Jernbanens styrelser og offentlige selskaber har selv ødelagt jernbanen. Det er ikke politikerne der har det, uanset kulør.

Kort sagt. Jernbanen skal tage sig sammen og måske skulle Banedanmark stoppe sit signalprograms udrulning helt i nogle år inden det for alvor går galt. Måske skulle DSB ikke rulle endnu et togsæteventyr ud og blot indkøbe nogle flere ellok og vogne som duer sammen med dem. Så kan man vise at jernbanen virker til andet end lokaltrafik på de tidligere privatbaner og så kan man måske om 10 år få overbevist bevillingende udvalg til at ude mere i den retning. Men fjernbusser med 2 timers køretid vil overtage Århus-København med en Samsø-bro, ingen tvivl om det.

Eller også er der den indbyggede mekanisme i blå bloks forslag, at såfremt rød blok vil have en jernbane med over Kattegat, må de selv finde finansieringen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak