Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finanslov 2018 - Opgradering Aarhus-Langå 600 mio/3 min? (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 10/12 2017, 15:47 (2542 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Små 600 mio kr for at komme "op til tre minutter" hurtigere frem på Aarhus-Langå... Kan de penge ikke bruges bedre?


Faktisk er 600 mio for tre minutter ikke specielt dyrt.

Jeg har mere svært ved at forstå, hvorfor man ikke hellere vil udrette banen og dermed øge kapaciteten fremfor køre hurtigere på den eksisterende bane og mindske kapaciteten. For 600 mio. En udretning Hadsten-randers ville ikke være mere end 10 km lang og burde koste mindre end 600 millioner og skære 10 km af banen.

Det samme gælder i princippet syd for hobro


Jeg er fuldstændig enig. En udrettet og dermed kortere bane vil komme både person- og godstog til gavn, mens en øget hastighed kun kommmer persontogene til gavn. Jeg vil ikke gøre mig klog på, om det så vil give mening at bevare den eksisterende bane, men der er ingen grund til, at de tog, der alligevel ikke skal standse ved de små stationer, skal ud på en omvej. Hvis man tilmed fører banen mod Langå nordpå ud af Aarhus H sparer man også en omfartsbane sydvest for Aarhus H væk.

Nu er der pt. kun 1 persontog i timen i hver retning der ikke standser i Langå, og der er ikke planlagt flere afgange mellem Aarhus og Langå til og med 2032. Der er pt. ca. 4 godstog i hver retning om ugen mellem Aalborg og Aarhus.
For godstog er tidsgevinsten også ligegyldig hvis man alligevel skal ind i eksempelvis Hobro og vente 20 minutter på en overhaling.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak