Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

UT-krav: hvorfor?

af Peter Christensen @, 15/3 2011, 02:06 (5007 dage siden) @ Jens Møller

Omkring metervægt, så kan man hurtigt se at en Mx er meget værre end et S-tog.

Sa-Sb-Sc-Sd er 83,8 m lang og vejer 120 tons.
Mx (Nohab) er 18,3 m og vejer 89 tons.
Det giver følgende metervægte:
S-tog: 1,43 t/m
Mx: 4,86 t/m

Det er muligt at UT reglerne virker underlige, men som lægmand med en vis viden om statik, så syntes det helt OK at tage hensyn til den øgede belastning en Mx giver ved at nedsætte hastigheden.

Profiloverskridelser er lidt i samme skuffe, da forståelsen for "væltede" signaler (eller andre skader) kan ligge på et meget lille sted.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sønderjyske jernbaneminder
Sønderjyske jernbaneminder

Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak