UT-krav: hvorfor?
Jeg håber da, at vi kan blive ved med at føre en ordentlig tone her i dette forum.....
Nå, men til sagen: Som tidligere nævnt må broen, jfr TIB, kun befares af S-togsmateriel. Andre togtyper (og arbejdskøretøjer med) skal køre som UT (usædvanlig transport). Det er tilfældet med den svenske målevogn med et MY- hhv MX lokomotiv i hver ende og det samme skal andre særtog, herunder diverse museumstog. Uden UT ingen toganmeldelse - så nemt er det
Kunne man spørge til årsagen til UT-kravet - det virker som overkill, hvis metervægt og akseltryk mv er mindre end S-togets.
Fordi det står i TIB at broen kun må befares af S-tog, det er ikke op til hverken lokomotivfører eller FAK (Fører af Arbejds Køretøj) at skulle vurdere vægten af et køreføj, for et er vægten af et lokomotiv eller en trolje men et andet er en vogn der er læsset, den kan være svær at bedømme så derfor er reglerne forenklet, S-tog eller UT.
Og til Svend: Der er ikke op til trafik planlæggerne at kontrollere om man har UT iorden.
De tager imod en bestilling og udarbejder en TA (TogAnmeldelse),de forventer at operatøren selv gør sit hjemmearbejde og har styr på de faktorer de spiller ind ved kørsel på de forskellige jernbane strækninger.
Derimod er de i sidste ende Føreren af trækkraften der har ansvaret for ikke at køre ud på, i det her tilfælde Fiskebækbroen, fordi det står i TIB at den kun må befares af S-tog.
Man må som udgangspunkt altid gå ud fra at tingene er iorden ellers kunne vi ikke lave andet end at gå og se skævt til hinanden hverdag.
AL